Verklaring Van Rechtswege (VVR) aanvragen

Gepubliceerd op 10 mei 2022 om 18:23

Als je op Curaçao stage wilt lopen of wilt werken zal je werkgever/stagebegeleider hoogstwaarschijnlijk vragen om een Verklaring van Rechtswege, ook wel een VVR genoemd. Het aanvragen van dit papiertje vraagt enig wat voorbereiding en geduld. 
Als je dit bewijs niet hebt kan het zijn dat ze je weigeren bij je aankomst of dat je na een controle op je werk/stageplek het land uit moet. 

Zelf heb ik veel tijd gestoken in het aanvragen van de VVR en heb ik na de aanvraag veel studenten geholpen, daarom zal ik alle informatie samenvatten in deze blog. 

 

Ten eerste een aantal feiten over de aanvraag van je VVR zodat je weet waar je aan toe bent:

- Je vraagt de VVR aan als je je wilt gaan inschrijven als inwoner op Curaçao of als je wilt gaan werken/stagelopen.

- Je hoeft hem niet aan te vragen als je als toerist maximaal 6 maanden op Curaçao gaat wonen zonder te werken of stage te lopen.

- Het kan zo zijn dat je bij de grens geweigerd wordt als je geen VVR hebt, terwijl je wel aangegeven hebt dat je hier stage komt lopen/werken, echter is de kans erg klein.

- Je kunt de aanvraag van de VVR ook als bewijs gebruiken om de grens over te komen.

 

Het aanvragen van de VVR doe je door de volgende stappen te volgen:

1. Zorg dat je alle benodigde documenten aanvraagt bij je gemeente.

2. Betaal de leges

3. Verzamel de overige documenten.

4. Mail alle documenten in één mail naar Info@immigrationcur.org 

5. Neem al je documenten in een mapje mee naar het vliegveld en pak het vliegtuig.

6. Haal je paspoortstempel op in de Prinsenstraat.

 

1. Zorg dat je alle benodigde documenten aanvraagt bij je gemeente.

Voordat je vertrekt is het belangrijk dat je de documenten tijdig aanvraagt bij de gemeente. De documenten die je nodig hebt zijn:

- Verklaring omtrent goed gedrag (VOG).

- Paspoort 

- Geboorteakte, deze vraag je aan bij de gemeente waar je geboren bent, dus niet waar je momenteel woont.

 

Doe dit op tijd. De meeste gemeenten sturen je je documenten binnen 10 werkdagen op, maar het kan natuurlijk altijd langer duren.

2. Betaal de leges

Het aanvragen. van je VVR is helaas niet gratis, het tegenovergestelde zelfs. Voor de aanvraag van je VVR betaal je ongeveer NAf 610, wat omgerekend +/- €300 is. 

Je kunt het formulier van de leges downloaden via de site van de Curaçaose overheid. Dit formulier en een screenshot/pdf bestand van je betalingsbewijs voeg je toe aan de e-mail.

3. Verzamel de overige documenten

Als je de documenten van de gemeente ontvangen en gecontroleerd hebt kun je je andere documenten gaan verzamelen. Dit neemt niet veel tijd in beslag, maar het moet wel gebeuren.

 

4. Mail alle documenten in één mail naar Info@immigrationcur.org 

Als je alle documenten hebt zet je ze in één mail. Doe de documenten niet bij elkaar in 1 groot documenten maar zorg gewoon dat ze allemaal los staan. Als het goed is heb je dan alles en is dit het lijstje wat je hebt. Bijna alle documenten zijn te vinden op de site van de overheid van Curaçao:

- Aanvraagformulier

- Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

- Stagecontract/werkcontract

- Geboorteakte

- Kopie voorkant geldig paspoort

- Betalingsbewijs leges (screenshot of pdf document)

- Leges formulier

- Pasfoto

- Opleidingsverklaring (indien je stage loopt)

- Vluchtinformatie

- Basisinformatie zoals verblijf, geboortedatum etc

 

Dit allen, inclusief de documenten stuur je op naar info@immigrationcur.org . 
Het duurt waarschijnlijk even voordat je reactie krijgt en voordat je aanvraag überhaupt goedgekeurd wordt (bij mij duurde het 2 maanden) maar dat is oké, je kan met het bewijs van je mail gewoon het land in!

 

5. Neem al je documenten in een mapje mee naar het vliegveld en pak het vliegtuig

Stop alle documenten in een documentenmapje en neem deze mee in het vliegtuig. Bij binnenkomst op Curaçao wordt dit namelijk gecontroleerd, het is dan fijn als je het hele mapje kan overhandigen in plaats van dat je in de mail alles los moet gaan openen en laten controleren.

6. Haal je paspoortstempel op in de Prinsenstraat

Als je via de mail te horen gekregen hebt dat je aanvraag verwerkt is, kun je naar de Prinsenstraat in Punda om daar je stempel te halen. 
Echter heb ik, na 3,5 maand, nog steeds niets gehoord over een verwerkte aanvraag.
Update: ik heb de stempel op de laatste dag van mijn verblijf op kunnen halen. Ik maakte, de week van tevoren, online een afspraak. Ik ging naar de Prinsenstraat toe en moest me melden bij het loket. Daarna heb ik ruim een uur moeten wachten voordat ik aan de beurt was. Vijf minuten daarna stond ik weer buiten, met stempel!

 

Mocht je nog vragen hebben over het de aanvraag of is er iets niet duidelijk en heb je hulp nodig? Dan mag je me altijd een berichtje sturen via instagram @sannaopcuracao of een reactie plaatsen onder deze blog.

 

Succes!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.